Trekking in Mae Hong Son

Foto’s

Korte samenvatting van het laatste bericht tot gisteren:

Vrijdag ben ik alleen gaan mountainbiken in de omgeving van Pai. Ongeveer 3 uur gefietst en door veel kleine dorpjes gekomen en steile heuvels beklommen. Daarna een zwembad opgezocht om af te koelen. Er waren allemaal hangmatten en een groot houten plateau waar ik heerlijk heb gerelaxt met uitzicht op de bergen. S’avonds hebben Marcella en ik zoveel gelachen. De baas van het hostel Frits was een Nederlander die al 40 jaar in Australie woonde en een paar jaar geleden naar Pai is gekomen. We vonden hem al een beetje vreemd (we werden direct aan het hele hostel voorgesteld toen we aankwamen), maar die avond sloeg alles. Er stond een jongen naast hem die er heel meisjesachtig uitzag met lippenstift etc. Frits stelde hem direct aan ons voor: “dit is mijn vriendje en hij is soms ook een meisje”. Opeens stroomde het hele hostel vol met ladyboys die ons helemaal geweldig vonden. Overenthousiast probeerde ze de 3 woorden Engels die ze spraken constant op ons uit. Frits verliet ondertussen het hostel met zijn vriendje met de woorden “I’ve been invited”. Het bleek dat ze naar een karaokebar gingen en wij werden door de ladyboys uitgenodigd ook mee te gaan. Die gingen vervolgens op het podium helemaal uit hun dak en Frits zat verlekkerd toe te kijken. Na een half uur zijn we er maar tussenuit gesneakt. Het was een bijzondere avond ;).

Zaterdagochtend hebben we een yogales gedaan bij een hippievrouw die niet kon stoppen om over haarzelf te praten. Ze was 66 jaar en iedereen wilde er volgens haar zo uitzien als haarzelf. We waren met 4 meiden waarvan ik de enige met ervaring was. Desondanks ging ze razendsnel door de oefeningen zonder uit te leggen wat nou eigenlijk de bedoeling was. We moesten op ons hoofd staan, maar in plaats van het meisje te helpen waarbij het niet lukte ging ze zelf 5 minuten op haar hoofd staan terwijl we haar benen door de lucht bewoog. Tijdens de lunch werden we aan twee tafels neergezet. De ene tafel (haarzelf en de andere twee meiden) kregen een lunch met rijst, groente, kip en vers fruit en Marcella en ik kregen droge rijst en een banaan, omdat we maar 2 uur hadden geboekt. Apart volk daar in Pai haha.

S’middags vertrokken we met de bus naar Mae Hong Son. Dit is een plaats vlakbij de grens met Birma. Ondanks dat het maar 110 kilometer is, is het 3 uur rijden. Dit komt doordat het een enorm bergachtig gebied is. Ik ben niet vaak wagenziek, maar na deze rit voelde ik me toch niet zo lekker. Dit komt mede doordat de chauffeurs hier nog nooit van verkeersregels hebben gehoord. Inhalen voor een bocht of heuvel? Geen enkel probleem, dan trappen ze wel wat harder op de rem. Bij aankomst snel een hostel opgezocht zonder rare Fritsen en vroeg naar bed gegaan.

Gisterenochtend ging de wekker om 6 uur, omdat we een tempel op een berg gingen bezoeken. In de LP stond dat dit het mooiste was om dit in de morgen te doen, omdat er dan nog mist in het dal hangt. Met zware benen en zonder ontbijt liepen we de stijle heuvel op. Het was het meer dan waard! Genoten van het uitzicht terwijl de zon door de mist heenbrak en de tempel bekeken. S’middags weer mountainbikes gehuurd en de omgeving verkend. Het is trouwens niet echt gebruikelijk om hier te fietsen. De Thai pakken liever hun brommer en buitenlanders zijn we nog niet tegengekomen op de fiets. Na een 1,5 uur kwamen we bij een ‘Mud Spa’ en we dachten dat we daar ook wel even een koude duik in het zwembad konden nemen. De jongen van de spa bracht ons met een glimlach naar het zwembad waar we even met ons hand mochten voelen. Dat was dus rond de 40 graden! Helemaal teleurgesteld besloten we dan maar een moddermasker te nemen.

TREKKING

Vandaag was een van de beste dagen tot nu toe. Marcella en ik hadden gisteren een trekking geboekt bij Dam, een local met veel ervaring als gids. Vanochtend ging de wekker dus alweer vroeg, maar Marcella was s’nachts ziek geworden. Omdat ze zich erg zwak voelde besloot ze in het hostel te blijven. Met 5 andere mannen (2 Nederlanders, 2 Fransen en Dam) vertrok ik om 8 uur richting een enorm natuurgebied waar geen wegen zijn. Op een gegeven moment gingen we van de grote weg af de bergen in. Beneden was het bewolkt, maar opeens gingen we door de wolken de zon in en zagen we de bewolking onder ons hangen. Heel erg mooi. De uitzichten waren al geweldig! Hoge bergen en veel jungle.

Onze eerste stop was een Mong dorp. Deze mensen zijn van origine Chinees en dat was te merken. Het dorp was veel viezer dan normale Thaise dorpen en we gingen echt 200 jaar terug in de tijd. Houten, donkere huisjes met binnen een vuur waarop gekookt werd. De Mong mannen hebben vaak nog meerdere vrouwen en erg veel kinderen. We hebben een paar huizen van binnen bekeken en in een huis was een hele groep aan het eten. Rauw varkensvlees in het bloed van het varken. Gelukkig bleven we niet lang.

Vervolgens begon het echte avontuur. We gingen de bergen in over kleine bergpaden en steile rotsen. Onderweg legde Dam veel uit over de verschillende planten en dieren. Met zijn machete sneed hij van alles af. Voortaan weet ik hoe ik moet overleven als ik in de jungle ben. Bamboewormen en zijdewormen zitten vol met goede stoffen en voorkomen borstkanker. Op een gegeven moment kwamen we echt ‘in the middle of nowhere’ terecht en er was geen pad meer. We liepen naar beneden over glibberige stenen en met met bamboe dat boven onze ogen uitkwam. Achter mij gingen verschillende mannen onderuit, maar ik bleef natuurlijk overeind 😉

Onze magen begonnen aardig te rammelen en de vrouw van Dam had een heerlijke lunch bereid. Ik was helemaal vergeten te zeggen dat ik geen vlees at, dus at ik voor de lunch knoflookkip met rijst, kokosrijst en Thaise bananen. Dat was alweer een tijd geleden, maar ik wilde me erg verder ook niet druk om maken. Ik had enorme trek en er was gewoon niets anders. Het smaakte trouwens wel heerlijk allemaal.

Het volgende dorp was een piepklein Mong-dorp met slechts 40 inwoners. Terwijl we het dorp inliepen kwam er een dikke, stikkende rook omhoog. Dam nam ons mee naar het kleine huis waar de rook vandaag kwam en de vrouw liet een zwartgeblakerde eekhoorn zien. De geur was echt vreselijk en het aanzicht van het opengescheurde dier was ook niet erg prettig te noemen. De rest van het dorp was allemaal op de rijstvelden aan het werk dus alleen even de huisjes bekeken.

Nog even doorbikkelen naar beneden via rijstvelden en velden vol met groene kool en toen kwamen we bij het laatste en vredigste dorp aan. Dit ‘Karen’ dorp was veel schoner en groener dan de vorige dorpen. Naast een paar houten huisjes en een schooltje met 2 kinderen was er niks. In een van huisjes kregen we van een oude vrouw thee met een vuursmaak en verse passievruchten. Hier ook afscheid genomen van de Fransen die hier gingen overnachten. Wij moesten nog 1,5 uur door de jungle (en tijgergebied) naar de auto lopen.

Vandaag was echt een groot avontuur en ik heb veel van de gids over de natuur geleerd. Bovendien realiseer ik me weer wat echt hard werken is; 365 dagen per jaar groene kolen in de brandende zon van de bergachtige velden naar een pick-up tillen in manden van 50 kilo. Daar denk ik de volgende keer maar aan als ik over mijn werk klaag!

Morgen gaan we, als Marcella zich goed voelt, een homestay doen in een klein dorp. Vervolgens reizen we door naar Chiang Mai om het festival Loi Kratong mee te maken. Daarna staat Laos op de planning.

Hieronder kunnen jullie een reactie achterlaten 🙂 (je moet wel even op het bericht zelf klikken, want op de Homepage kun je niet reageren). Begreep van verschillende mensen dat dat nog niet helemaal lukte.

X Jo

2014-05-08T14:14:21+00:00Herfst, Reizen|4 Comments

4 Comments

1. ingrid pelgrum 12 november 2011 at 19:07 - Reply

Hey Jo wat maak jij veel mee….leuk om te lezen! Geniet lekker verder.

Dikke zoen,
    Ingrid

en ook van oma,Malou en Carlijn

2. Linda 8 november 2011 at 16:03 - Reply

Hahaha, gekke mensen!! Ik heb erg gelachen 🙂 Dikke kus!

3. inez arbeek 7 november 2011 at 17:25 - Reply

Jootje, mmmmmmmmmmmmmmmmm wat heerlijk allemaal. Het ziet er prachtig uit. 1 groot avontuur.

kuzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz mama

4. ruud 7 november 2011 at 14:34 - Reply

schatje wat heerlijk allemaal en hoe leuk om te lezen! En sowieso beter dan die grauwe zooi hier 🙂