Maak je levensenergie wakker – 5 yoga-oefeningen

Futloos, geen zin in seks, vermoeid, stress. Allemaal zaken die bijna iedereen in onze drukke maatschappij ervaart. Wat als het ook anders kan? Je GOED voelen. Je lijf vol energie, zin in het leven. Door middel van ademhaling, beweging, dans en het trainen van de mind is dit voor iedereen mogelijk. Altijd stap-voor-stap. Vandaag wil ik een mooie en korte sequence met je delen die je levensenergie wakker maakt.

De oefeningen hieronder zorgen ervoor dat het gebied rondom je seksuele organen en je buik worden wakker- en opengemaakt. We bewegen de energie door het hele lichaam, zodat je je daarna energieker en misschien wel sensueler voelt. Je kunt de sequence een aantal keer doen met mijn video (zie hieronder) om het onder de knie te krijgen of misschien vind je het fijner om de uitgeschreven versie te gebruiken.

5 oefeningen om je seksuele / levensenergie weer te laten stromen

KLIK HIER VOOR DE VIDEO

PS. in de video zeg ik dat het ongeveer 5 minuten duurt. Dit is zonder mijn uitleg en geklets. 

Maak een fijne plek voor jezelf. Zorg voor een zachte ondergrond, bijvoorbeeld een yogamat met een dekentje erop. Zet eventueel fijne muziek aan. Klik hier voor mijn Sensual Morning Spotify lijst. 

Sluit je ogen. Leg één hand op je hartgebied en de andere hand op je onderbuik. Adem een paar keer diep in naar je bekkengebied en voel je buik opblazen. Laat de adem dan weer wegglijden. Wees even met alles wat er is. Het is goed, wat je ook ervaart. Strijk dan een keer langzaam je handen van je hoofd, over je gezicht, langs je nek, borst, buik, bekken, benen en voeten.

1. Ga wijd met je knieën uit elkaar zitten, je billen zitten op je hielen. Leg je handen op je knieën. Adem in, beweeg naar voren met een holle rug en je hoofd een beetje naar achter. Adem uit, beweeg naar achter, maar een bolle rug, hoofd in en trek je bekkenbodemspieren wat aan. Je kunt deze oefeningen vergelijken met cat cow, maar dan zittend. Herhaal 9 keer op het ritme van je ademhaling.

2. Ga zitten in kleermakerszit. Leg je handen weer ontspannen op je knieën. Draai eerst met de klok mee. Adem in, beweeg naar voren, holle rug, hoofd iets naar achter. Adem uit maak de cirkel rond, beweeg naar achter, hoofd iets in, bolle rug en bekkenbodemspieren iets aangetrokken. Ontspan de bekkenbodemspieren helemaal als je naar voren beweegt. Herhaal 9 keer en dan 9 keer aan de andere kant.

3. Wild cat cow 🙂 Deze oefening is heerlijk om te doen. Laat je cat cow losgaan. Beweeg hoe je wilt. Maak alle knakjes los, laat je hoofd vrij bewegen. Als je je comfortabel genoeg voelt is het heerlijk om diep in te ademen en op de uitademing geluid te maken. Maak connectie met je buik en maak het geluid vanuit je buik. In het begin misschien een beetje raar, maar ongelooflijk powerful om je energie te laten stromen en je emoties te verwerken.

4. Kom op handen en knieën maar zet je handen iets verder weg dan bij de cat cow. Adem in, buig je ellebogen, beweeg je kin naar de grond en slide door je armen door naar een cobra (deze oefening kun je misschien het beste even op de video bekijken). Adem uit, maak je rug bol en kom naar achter in een child’s pose. Slide vanuit daar weer door je armen, billen omhoog, naar een cobra. Herhaal de oefening 5 keer.

5. Ga met je benen zo ver mogelijk uit elkaar zitten. Eventueel kun je een kussentje onder je billen leggen. Ga rechtop zitten, vouw je handen in elkaar en strek je armen dan uit en duw de palmen van je handen uit. Maak cirkels zoals bij oefening twee en beweeg je armen mee. Op de inademing beweeg je naar voren, holle rug, hartgebied een beetje omhoog. Bij de uitademing beweeg je naar achter, hoofd in, bekkenbodemspieren trek je een beetje aan. Maak 9 cirkels met de klok mee, dan 9 cirkels tegen de klok in. Zit daarna nog 1 ademhaling rechtop.

Ga weer in kleermakerszit of op je knieën zitten. Leg een hand weer op je hartgebied en de ander op je onderbuik. Adem nog een paar keer diep naar je buik in en laat de adem weer wegglijden. Strijk je handen nog een keer van je hoofd naar beneden. Spreek een fijne affirmatie naar jezelf uit. Bijvoorbeeld: ik hou van mezelf! :-).

Ik ben benieuwd wat je na de practice ervaart! Hoe voel je je? Doet het iets voor je?

X Jolijn

2019-08-27T11:02:48+00:00Yoga|0 Comments

Leave A Comment