Herfst en Yogahoudingen

De herfst is het seizoen van verandering en het element ‘Lucht’ staat centraal. Na de uitbundigheid en het extraverte karakter van de zomer is het nu de tijd dat we ons weer meer terugtrekken en naar binnenkeren. Dit zie je ook in de natuur gebeuren. De bladeren vallen van de bomen, de oogst is bijna afgelopen en de dagen worden korter.

In de Chinese geneeskunde staan de longen en de dikke darm in de herfst centraal. In eerste instantie zou je misschien denken dat deze organen niks met elkaar te maken hebben, maar de longen staan voor het innemen van nieuwe levensenergie en de darmen staan voor het elimineren van wat niet meer nodig is. Je kunt deze organen ondersteunen door veel verwarmend voedsel te eten, zoals soepen, havermoutpap en stoofpotjes. Gebruik veel pompoen en verwarmende kruiden en specerijen, zoals gember en peper. Om het afvoeren van alles wat niet meer nodig is te stimuleren kun je af en toe lekker naar de sauna gaan.

Tips voor de herfst

Om de longen en dikke darmen op te schonen zijn scherpe smaken nodig in ons dieet. Denk aan: uien, knoflook, knolraap, radijs, boerenkool en kool. Om onze luchtwegen een handje te helpen zijn zeewieren (zoals nori) en groene bladgroenten heel geschikt. Om te dikke darm vrij te maken van verstoppingen zijn vezels essentieel. Vooral appels, wortelen en andere groenten zijn een goede keuze.

Ruim op

Ga door je keukenkastjes heen, doneer je kleding en geef je huis een goede schoonmaakbeurt. Denk erover na wat wel en niet meer voor je werkt. Zijn er vriendschappen die meer energie kosten dan opleveren, is het tijd om een keer van sport te wisselen of wil je volgend jaar écht met een nieuwe studie beginnen? De herfst is het seizoen van knopen doorhakken en het perfecte moment om te kijken wat je niet meer nodig hebt in je leven.

Adem diep in en uit

De herfst is het seizoen van de longen. Om deze te versterken kun je ademhalingsoefeningen doen of een paar keer per week een stuk door de natuur lopen en diep in en uit ademhalen. Dit versterkt zowel je lichaam als geest en je merkt al snel hoeveel beter je je voelt (zelf na een korte wandeling!).

Met lieve vriendin en yogalerares Neel ging ik maandag het park in om een aantal yoga-oefeningen te fotograferen die de longen en dikke darm stimuleren. Zij heeft hieronder een aantal houdingen beschreven die makkelijk uit te voeren zijn en waar je veel aan kan hebben in je dagelijkse leven.

Longen 1 – Overgave & Vitaliteit

Met name een diepe en bewuste ademhaling is van groot belang bij het gezond houden van de longen. Verschillende ademhalingstechnieken kunnen je daarbij helpen. Neem bijvoorbeeld een paar keer per dag een paar minuten de tijd voor een diepe buikademhaling. Bij de inademing zet je buik uit en op de uitademing breng je als het ware je navel richting je ruggengraat. Je ademt zowel in het uit door je neusgaten. In de neus wordt de lucht gezuiverd, verwarmd en vochtiger gemaakt en worden geuren waargenomen. Het ademen door de neus is daarom gezonder dan de mondademhaling.
De volgende houding helpt voor o.a. meer vitaliteit. Ga rechtop staan, je voeten zijn geaard en op heupbreedte. Breng je handen voor je borst en op de inademing breng je je armen omhoog, adem uit en buig voorover. Strengel je vingers dan op je rug in elkaar. Bij iedere inademing creëer je ruimte en op iedere uitademing breng je je armen richting de grond. Ook als je armen maar een klein stukje van je rug afkomen, is deze houding al effectief. Houd het zacht tussen je schouderbladen en geef je over aan deze houding. Stel je voor dat je bij iedere inademing vitaliteit inademt. Vitale longen helpen je beter om te gaan met onder meer somberheid en lichte depressies. Om uit de houding te komen, breng je eerst je handen weer richting de grond en op de inademing kom je omhoog en op de uitademing breng je je handen weer voor je borst.


Longen 2

De volgende oefening is heel eenvoudig en maakt je longen veel sterker. Spreid je armen horizontaal, handpalen wijzen naar voren. Op de uitademing breng je je armen naar achteren en focus je met name op de duimen die je naar achter beweegt. Daarmee activeren we de longmeridiaan (energiebaan). Op de inademing terug naar het midden. Voel de opening in je borst en geef je longen de ruimte. Doe deze bijvoorbeeld zeven keer met een diepe, bewuste adem. Op de uitademing breng je uiteindelijk je armen weer langs je lichaam.

Dikke darm – Loslaten

Ga zitten met je knieën gebogen en aard je voeten. Je heupbotjes, knieën en voeten zijn in lijn en maak contact met je zitbotjes op de grond. Je rug is recht en je gezicht ontspannen. Je pakt je been onderlangs vast en trekt je been wat dichter naar je toe. Schouders blijven ontspannen en de voet die nog op de grond staat blijft in lijn. Op de inademing trek je je been (nog) dichter naar je toe en op de uitademing laat je los (voet blijft wel van de grond). Doe de houding bewust op de ademhaling (adem zowel in als uit door de neus). Als je deze vijf keer gedaan hebt, bedenk dan iets dat je wilt loslaten . Iets dat je niet meer nodig hebt, je niet wilt meedragen naar het volgende seizoen en wat je lichter maakt. Dat kan een gedachten zijn die vaak terugkomt, een bepaalde gewoonte of patroon of iets anders dat in jou opkomt. Herhaal het woord (hardop of in stilte) bij iedere uitademing, vijf keer. Voel eventjes na met beide voeten weer op de grond en doe hetzelfde met je andere been.
Je kunt ook de variant doen waarbij je op je rug ligt. Zorg er dan voor dat het been dat uitgestrekt is, actief blijft.

 

Neel geeft hele fijne yogalessen die altijd op de vijf elementen gebaseerd zijn. Ze geeft les bij Studio Open in Amsterdam Oost. Verder biedt ze ook yogatherapie in één op één sessies. Yogatherapie helpt om lichamelijke en geestelijke veranderingen teweeg te brengen. Bijvoorbeeld bij rugpijn, burn-out, stress, astma, ADHD, ADD, depressie, angststoornissen, slapeloosheid, hoofdpijn, migraine, vermoeidheid en menstruatieklachten. Maar het helpt je ook meer rust te vinden, je richting te ontdekken, je energie meer te verdelen en een betere verbinding met jezelf en je omgeving te krijgen. Zelfs als je geen klachten hebt kan yogatherapie je veel brengen. Voor meer informatie bezoek je haar website Elemental Flow.

Ik wil jullie ook bedanken voor de overweldigende reacties om mijn vorige blog. Heel fijn en bijzonder om te lezen! x

 

2014-05-07T13:21:13+00:00Herfst, Sport & Ontspanning|7 Comments

7 Comments

  1. Shanna 27 oktober 2013 at 11:15 - Reply

    Thanks! ga vanmiddag de yogahoudingen doen. heel fijn zo uitgebreid ‘les’ te krijgen met mooie foto’s erbij! als ik in a’dam had gewoond had ik bij haar les genomen, want de 5 elementen boeien mij mateloos. wil volgend jaar graag zelf een yogadocentenopleiding starten. weet jij toevallig waar Neel zelf de opleiding heeft gedaan? misschien dat dat mij helpt in keuzes.
    fijne, stormachtige zondag! 🙂

  2. Nicole 26 oktober 2013 at 14:49 - Reply

    Hallo Jolijn,
    Ik volg je blogs/site nu (stiekum) al een tijdje, en neem nu eindelijk eens de tijd om je een berichtje te sturen. Ik ga er vanuit dat een heleboel mensen je mailen, maar dat betekent niet dat ik niets hoef te schrijven, dusss…. Sinds deze zomer heb ik mijn dieet veranderd. Dit begon met door de week geen brood meer, maar door het volgen van jouw site met al die overheerlijke recepten en niet te vergeten jouw verhalen/ belevenissen is het een beetje uitgebreid! Ook ben ik laatst bij jouw brunch geweest bij Beter & Leuk. Pff ik kan nog wel even doorgaan haha maar waar het op neer komt is: dank je wel Jolijn, voor al je lekkere recepten en goede tips om positief in het leven te staan en te blijven!! Ik hoop nog heel lang van je site te kunnen genieten. Groetjes Nicole (oeps tis wel een heel verhaal geworden)

    • Jolijn 30 oktober 2013 at 15:49 - Reply

      Lieve Nicole,

      Wat ben je goed bezig! En heel graag gedaan! Hopelijk tot snel bij de brunch 🙂

  3. Nadia 25 oktober 2013 at 05:39 - Reply

    Wat een fijne blog, met die yogahoudingen ook. Fijne sfeer ademt het uit.

  4. Margreet oranje 24 oktober 2013 at 11:17 - Reply

    Svp uitschrijven..

Leave A Comment

Dans jezelf vrij ♡ Ontvang mijn DANCE IT OUT Spotify Lijst direct in je email.