Goedkope Superfoods. Deel 1: Boekweit

Welkom bij de eerste serie van Goedkope Superfoods! De komende weken zal ik verschillende blogs schrijven over superfoods die goed te betalen zijn en veel gezondheidsvoordelen hebben. We beginnen vandaag met boekweit.

De laatste week heb ik onderzoek gedaan naar deze driehoekige korrels en wat blijkt: de voordelen zijn oneindig. Zelf ken ik boekweit pas een paar maanden. Ik at het voor de eerste keer tijdens mijn tripje naar Berlijn in een salade met geroosterde groenten en druiven. De smaak was even wennen, maar ondertussen kan ik het heel erg waarderen! Vooral boekweitpannenkoekjes zijn favoriet.

Wat is boekweit

Veel mensen denken dat boekweit een graan is, maar eigenlijk is het een fruitzaad. De driehoekige zaden zijn glutenvrij en komen oorspronkelijk uit Azië en Noord-Europa. In de 17e eeuw brachten de Nederlanders hun ‘Bockweit’ mee naar Amerika. Boekweit is eenvoudig te verbouwen en resistent voor slechte weersomstandigheden als regen en vorst, waardoor het goedkoop te verkrijgen is. Het zaad speelt een grote rol in de Russische en Poolse keuken, maar is ook wijdverspreid in o.a. Canada, Amerika en Frankrijk. Het heeft een nootachtige, unieke smaak en kan worden gebruikt in tal van hartige en zoete gerechten.

De gezondheidsvoordelen

Ik was verast te ontdekken hoe gezond boekweit is. De gezondheidsvoordelen:

  • Boekweit bevat veel van de flavonoïde rutine. Rutine remt ontstekingen en zorgt voor een goede doorstroming van het bloed. Het beschermt ons tegen hart- en vaatziekten.
  • Boekweit bevat veel mangaan, magnesium, fosfor, ijzer, zink, koper en vitaminen B. Magnesium heeft een kalmerend effect op je zenuwstelsel. Hierdoor slaap je beter, ervaar je minder stress en heb je een rustiger hartslag. Uit onderzoek blijft ook dat mensen die te weinig magnesium binnenkrijgen meer moeite hebben om op gewicht te blijven. Het is erg interessant om over magnesium te lezen dus ik kan iedereen aanraden hier eens naar te Google’n.
  • Boekweit houdt de bloedsuikerspiegel in balans, waardoor het de kans op diabetes verlaagt. Na het eten van boekweit voel je je ook lang verzadigd, waardoor je minder snel naar tussendoortjes grijpt.
  • Boekweit bevat veel vezels, zo’n 4,5 gram per cup (170 gram). Vezels beschermen vrouwen onder andere tegen borstkanker.

Boekweit in gerechten

Er zijn tal van mogelijkheden om met boekweit te koken, zowel in zijn hele vorm als met het meel. Denk aan salades, als vervanger van risottorijst, overnight ‘oats’ of pannenkoekjes. Om boekweit te bereiden spoel je het eerst goed af onder de kraan en kook je het daarna in ongeveer 25 minuten gaar. Boekweitmeel bewaar je naar opening in een goed afgesloten bakje in de koelkast. De zaden kun je in een afgesloten bakje op een donkere, koele plek bewaren.

Ik zit vol met inspiratie om nieuwe recepten met boekweit te ontwikkelen en zal de komende tijd 3 recepten (ontbijt, lunch en diner) posten.

Nog een fijn nummer om de dinsdagavond mee te beginnen.

 

2014-10-10T14:08:38+00:00Geen categorie, Glutenvrij|28 Comments

28 Comments

  1. Heleen 3 oktober 2017 at 11:13 - Reply

    Hoi, weet je hoe lang je boekweitmeel moet koken als je daar pap voor je baby van wil maken?en doe je dat dan in de zuigelingenvoeding of water (zuigelingenvoeding kook je dan toch de nutrienten kapot.)

  2. Elle 7 december 2015 at 22:47 - Reply

    Hi! Boekweit is juist uit de mode geraakt omdat het niet tegen nachtvorst kan. Het risico voor de boeren was te groot… Boekweit is te gek! Ben blij dat het weer in de mode raakt.

  3. mar 9 februari 2015 at 08:25 - Reply

    Klinkt goed ….een aantal vragen:
    – normaal eet ik 40 a 45 gram boekweitvlokken/havermout…is dat dezelfde hoeveelheid voor de korrels?
    – moet het niet een nacht weken in water (met iets) ivm het fytinezuur?
    – moet je het week/kookwater dan afgieten en het dan koken in amandelmelk?
    – noten etc moeten ook weken, doe je die er dan na het weken doorheen?

    deze bereiding is dit ook mogelijk met de zaden gierst en amaranth? (zijn wat meer basisch dan havermout etc) en…met grutten?
    sorry veel vragen..
    Ontvang ik een “reminder” in mijn mailbox?

    • Jolijn 13 februari 2015 at 08:02 - Reply

      Hi Maartje,

      1. Klopt, ongeveer dezelfde hoeveelheid
      2. Je kunt boekweit inderdaad het beste een nachtje weken met een scheutje appelazijn of citroensap erin
      3. Je giet het de volgende dag af en kookt het dan in water of melk
      4. Noten week je ook het liefst. Die kun je er daarna bijvoegen.

      Je kunt hetzelfde doen met gierst of amaranth alleen is de kookwijze iets anders (staat op de verpakking)

      Succes!

      • Susanne 19 juni 2015 at 12:31 - Reply

        Boekweit bevat geen fytinezuur.

  4. […] Bron informatie boekweit google_ad_client = "pub-7806080021010291"; google_ad_width = 200; google_ad_height = 200; google_ad_format = "200x200_as"; google_ad_type = "image"; google_color_border = "#000000"; google_color_bg = "#003366"; google_color_link = "#e047c3"; google_color_text = "#AECCEB"; google_color_url = "#AECCEB"; google_ui_features = "rc:6"; Delen: Pin hetE-mailVind ik leuk:Like Laden… Tags: boekweit eten gezond pannenkoek recept 10 maart 2014 Recepten No comments Natasja ← Druk en carnaval […]

  5. Yvonne 8 januari 2014 at 16:02 - Reply

    Ik heb vandaag Koopmans boekweit grutten ontdekt bij de Jumbo supermarkt.
    Als ik de voedingswaarde vergelijk met boekweitmeel is dat een enorm verschil.
    Een voorbeeld Kcal meel 100 gram 362, en van de grutten 90 per 100 gram!
    Ook de Koolhydraten verschillen enorm, meel: 70 gr per 100 gram, grutten: 14 gr per 100 gram!
    Waarin zit het verschil?
    De grutten zijn iets grover dan meel maar niet echt veel. Ik denk dat ik ze in mijn blender nog fijner kan malen.
    Ik wil ze gaan gebruiken om in mijn eigengemaakte crackers te verwerken.

    Ik ben benieuwd naar je antwoord.
    Groetjes, Yvonne

    • san 4 februari 2014 at 17:10 - Reply

      Ik ben ook enorm benieuwd scheelde echt veel als je daar ook cake enzo mee kan bakken als je het fijn maalt? groetjes

      • Jolijn 3 maart 2014 at 14:27 - Reply

        Zeker! Ik gebruik altijd boekweitmeel

  6. Jur 10 november 2013 at 21:36 - Reply

    Boekweitmeel staat bij de Jumbo gewoon in t schap.
    Bij ons in de hoek glutenvrij en kost geloof ik rond de 2,- euro per pak.
    Van het merk Peak’s ; free from….

  7. Gon 21 juni 2013 at 18:35 - Reply

    Kan ik gekiemde boekweitkorrels zelf malen in een keukenmachine of moet ik daarvoor niet gekiemde boekweitkorrels gebruiken. Of kan het helemaal niet, zelf boekweitmeel maken.
    Met andere woorden hoe maak ik van de boekweit zelf meel.
    Super site met onwijs leuke informatie en recepten.
    Hartelijk bedankt.

    • Jolijn 23 juni 2013 at 08:23 - Reply

      Hi Gon,

      Ik maak mijn meel zelf in de keukenmachine dus het kan zeker! Gekiemde boekweitkorrels heb ik nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat dat ook prima werkt.

      Succes!

      Groetjes Jolijn

  8. Talitha 27 maart 2013 at 10:24 - Reply

    Is dat gewoon in de supermarkt verkrijgbaar? Dacht het niet toch?

    • Jolijn 2 april 2013 at 13:00 - Reply

      Nee, wel bij de natuurwinkel of Ekoplaza!

    • Elvira 31 mei 2013 at 08:30 - Reply

      Elke Russische of Poolse winkel vekoopt boekweit in pakken waarin 4 zakjes zitten: makkelijk te koken en te bewaren

    • Elina 25 september 2017 at 14:42 - Reply

      Boekwit kan jij ook in Turkse Marokaanse en Poolse winkels kopen

  9. Marcella 3 februari 2013 at 13:35 - Reply

    Interessant, leuk om te lezen! Ik hou je recepten in de gaten!

  10. jessica coppens 29 januari 2013 at 21:41 - Reply

    Beste Jolijn,
    Leuk artikel! Heb ondertussen ook je eerste ontbijtrecept gelezen, lijkt me heel erg lekker.
    Nu had ik nog een vraag. Ik eet glutenvrij en bak zelf altijd boekweitbrood en ik maak pap van boekweitvlokken. Hebben boekweitmeel en boekweitvlokken dezelfde gezondheidsvoordelen als de boekweitzaden?
    Groetjes, Jessica.

    • diana 17 juni 2014 at 19:19 - Reply

      Hallo Jessica
      Hoe maak je boekweitbrood? Ben heel benieuwd

  11. Marianne 24 januari 2013 at 06:31 - Reply

    Ik zit dankzij jou nu mijn ontbijt te eten met boekweit, heb hem alleen niet afgespoeld; stond niet op de verpakking, maar lees het wel in je artikel. Heb 75 gram gekookt in water en hierna verrijkt met goiebessen, witte moerbeien, Inca Bessen, chiazaadjes, gebroken lijnzaad en gepelde hennepzaadjes aangevuld met rijstdrank hazelnoot. Ben benieuwd hoe lang ik mij vol blijf voelen 🙂

    • Jolijn 24 januari 2013 at 09:38 - Reply

      Klinkt heerlijk! Smaakte het?

      • Marianne 25 januari 2013 at 06:18 - Reply

        Ja, zeker, ik maak het nu weer 🙂 en ik had een langer verzadigd gevoel dan bij spelthaver die ik normaal eet. Ben benieuwd naar jouw recepten.

  12. Sabine Stevens 23 januari 2013 at 10:38 - Reply

    Beste Jolijn,
    Ik vind het super dat ik steeds bij het googelen http://www.vegadutchie.nl tegen kom. Wij zitten met andere woorden een beetje op dezelfde lijn wat betreft interesse en levenslust. Zou dat van al het gezonde eten zijn? Groetjes, Sabine

  13. Louise van Gend 23 januari 2013 at 08:24 - Reply

    Super, zo’n artikel moest ik juist net hebben! ik lees heel veel over boekweit maar zou zelf niet echt weten wat ik er mee moet maken (vooral voor ontbijt). Dus ben benieuwd naar je 3 recepten. En natuurlijk ook benieuwd naar de andere betaalbare superfoods. Echt leuk artikel.

    • Jolijn 24 januari 2013 at 09:38 - Reply

      Hoop volgende week eerste receptjes te posten :))

  14. Monique 22 januari 2013 at 20:04 - Reply

    Goed item! Veel superfoods zijn echt prijzig, fijn dat er ook alternatieven zijn.
    En wat heeft je website een mooie make-over gekregen, ziet er goed uit!

    • Jolijn 24 januari 2013 at 09:39 - Reply

      Dank! Ben er helemaal gelukkig mee 🙂

Leave A Comment

Dans jezelf vrij ♡ Ontvang mijn DANCE IT OUT Spotify Lijst direct in je email.