Be kind to yourself

“The greatest success is successful self-acceptance.”
– Ben Sweet

Goed voor jezelf zorgen en positief over jezelf denken. Dit zijn twee van de belangrijkste dingen voor een happy life. Maar negatieve gedachten zoals, ‘Waarom heb ik niet weer gesport?’, ‘Ik ben te dik’, ‘Anderen doen het beter dan ik’ en ‘Ik ben niet interessant genoeg’ zijn allemaal gedachten die de meeste van ons waarschijnlijk heel bekend voorkomen. Zelf ken ik ze ook maar al te goed. Ik zit vaak in mijn hoofd en maak me dan zorgen over van alles en nog wat. Dat mijn blog niet goed genoeg is, dat ik mijn werk veel beter zou kunnen doen, dat ik te weinig doe etc. Deze gedachten zorgen ervoor dat ik me rot voel, maar roepen tegelijkertijd nog meer negatieve gevoelens op. Kort gezegd: ze zijn nergens goed voor. Maar hoe verbannen we ze?

Dat is natuurlijk zo makkelijk nog niet, maar het absoluut. Een paar voorbeelden die ik in het dagelijks leven gebruik:
– Sta op, ga voor de spiegel staan en zeg tegen jezelf ‘ik ben helemaal perfect en ik accepteer mezelf zoals ik ben’. Simpel, maar effectief.
– Trek gekke bekken naar jezelf in de spiegel. Klinkt raar, maar dit relativeert een hoop en zorgt ervoor dat je jezelf niet altijd zo serieus neemt.
– Als je een negatieve gedachte op voelt komen, sta er dan even bij stil. Waar is deze gedachte op gebaseerd? Is er een standaard waar ik aan moet voldoen? Helpt deze gedachte me verder? Vervang de gedachte door een positieve gedachte!
– Stel realistische doelen en kom ze na. Op het moment dat je je doel bereikt laat je jezelf zien dat je hebt bereikt wat je belangrijk vindt. Stel niet direct enorme doelen, daardoor raak je alleen maar gedemotiveerd.
– Vetrouw op jezelf. Het gaat erom wat je van jezelf vindt, niet wat anderen van je vinden. Je kunt nog 1.000 likes krijgen op Facebook of 100 keer horen dat je er mooi uitziet. Als je dit zelf niet vindt zorgt het alleen voor een tijdelijke boost van je ego. Accepteer wie je bent en werk aan de punten die je wilt verbeteren.
– Door te mediteren kom je dichterbij jezelf en wordt je rustiger. Begin eens met een 10-minuten geleide meditatie.

Als je het gewoon even heel simpel bekijkt heeft het gewoon totaal geen zin om negatief over jezelf te denken. Je komt er geen stap verder mee en voelt je alleen veel slechter. Beter accepteer je jezelf zoals je bent (moet je sowieso doen!) of werk je aan het deel van jezelf dat je stoort. Dus in plaats van jezelf iedere keer mentaal te straffen als je weer een pakje chocoladekoekjes op hebt, schrijf je je in voor een leuke sport en haal je aan het begin van de week allemaal lekker fruit in huis als tussendoortje. Daag jezelf uit en neem jezelf niet te serieus. Lach om jezelf en gun jezelf af en toe een lekkere massage of een dagje sauna.

Love yourself!

 

 

2014-05-08T13:50:08+00:00Coaching, Herfst|10 Comments

10 Comments

  1. Louise van Gend 21 november 2012 at 20:17 - Reply

    Dank je wel voor deze mooie blogpost! Ik ben nu heel erg bezig om dat ook te zeggen tegen mezelf en gewoon positief te zijn. 95% van de tijd haal ik mezelf om mijn lichaam. Heel irritant.. Ik probeer nu iedere dag te zeggen dat ik trots op mezelf mag zijn. Toch erg lastig 🙂 ik zal je tips onthouden! Dank je wel!
    Liefs

  2. Daniëlle 21 november 2012 at 16:51 - Reply

    Ik trek ook weleens gekke bekken in de spiegel. Heel raar, maar het helpt wel om vrolijker te worden!

  3. Shanna 21 november 2012 at 11:15 - Reply

    Hoi Jolijn, mooie blog! Even een heel ander vraagje: heb jij nog lekkere recepten voor de feestdagen? (gezonde pepernoten, koek, gezonde oliebollen/appelflappen of iets vergelijkbaars?) x shanna

    • Jolijn 24 november 2012 at 16:14 - Reply

      Hi Shanna! Goede vraag. Zet hem op mijn lijstje 🙂

  4. Sanne 21 november 2012 at 07:58 - Reply

    Mooi stukje! Ik schrijf altijd een positieve zin op mijn spiegel, en dat helpt mij ook echt!.Ik word er dan zo vaak aan herinnerd!

  5. Ron Vaz Dias 21 november 2012 at 07:50 - Reply

    Leuke weblog en Versapers is altijd geïnteresseerd in samenwerking. Ik zal je een dezer dagen wel bellen.

  6. gert visser 20 november 2012 at 21:23 - Reply

    Bedankt voor de bovenstaande tips.
    La Vie est difficile!

  7. gert visser 20 november 2012 at 21:23 - Reply

    Bedankt voor de tips!
    La vie est difficile!

  8. jorieke 20 november 2012 at 19:58 - Reply

    Ha jo! We zijn al 12 jaar vriendinnen :-D. Dat met die gekke bekken komt me bekend voor vrolijke dame! You are soooo right! Zet m op met je blog en laten we zeer binnenkort weer een positief feestje bouwen! X

  9. Manja 20 november 2012 at 19:57 - Reply

    Je hebt helemaal gelijk!
    Mindfulness is ook een mooie tool, dat heeft mij erg geholpen 🙂

Leave A Comment

Dans jezelf vrij ♡ Ontvang mijn DANCE IT OUT Spotify Lijst direct in je email.